Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

Μαθητικός Διαγωνισμός - Ας Μιλήσουμε για τη Νανοτεχνολογία!

Τι είδους νανοτεχνολογία θέλουμε;
Οι μαθητές απαντούν με βίντεο μέσα από έναν μαθητικό σιαγωνισμό!


Η νανοτεχνολογία βρίσκεται σχεδόν παντού γύρω μας! Εφαρμογές και πρωτοποριακά υλικά σε διαστάσεις τόσο μικρές που δεν φαίνονται με γυμνό μάτι βρίσκουν εφαρμογή σε ιατρική, ηλεκτρονική, παραγωγή ενέργειας, καταναλωτικά προϊόντα και άλλα πολλά:
• Στην ιατρική, νανοσωματίδια σε μέγεθος μορίων παρέχουν φάρμακα σε ασθενή κύτταρα στο σώμα μας.
• Η νανοτεχνολογία βελτιώνει τις δυνατότητες των ηλεκτρονικών συσκευών, μειώνοντας το βάρος τους και την κατανάλωση ενέργειας.
• Με τη χρήση νανοτεχνολογίας δημιουργούνται ελαφρύτερες και μεγαλύτερης διάρκειας κυψέλες καυσίμου.
• Η νανοτεχνολογία χρησιμοποιείται για να μειώσει το κόστος των καταλυτών που χρησιμοποιούνται σε κυψέλες καυσίμου για την παραγωγή ιόντων υδρογόνου.
• Νανοϋλικά κάνουν τη διαφορά όχι μόνο στις γεύσεις των τροφίμων, αλλά και στην ασφάλεια και την ποιότητά τους.
• Νανοσωλήνες σε χρήση μαζί με παλαιά υλικά, ενισχύουν και ενδυναμώνουν τις κατασκευές.
• Πρωτοποριακά υφάσματα με νανοϋλικά ήδη κυκλοφορούν! Μάλιστα δημιουργούνται ρούχα τα οποία, χάρη στη νανοτεχνολογία, απωθούν το νερό!
Οι μελλοντικές χρήσεις της νανοτεχνολογίας είναι αμέτρητες. Αλλά τι είδους νανοτεχνολογία θέλουμε;
Λέγεται ότι αν θέλεις να μάθεις την αλήθεια, τότε θα πρέπει να ρωτήσεις τα παιδιά. Γι αυτό, το ευρωπαϊκό έργο NanoDiode και η Ευρωπαϊκή Ένωση Ομοσπονιδιών Δημοσιογράφων Επιστήμης (EUSJA) επιλέγουν να απευθυνθούν στα παιδιά και να τα ρωτήσουν: «Τι είδους νανοτεχνολογία θέλουμε;»
Αυτό είναι το θέμα του πανευρωπαϊκού διαγωνισμού βίντεο για μαθητές (11-18 ετών) που διοργανώνει το NanoDiode και η EUSJA.
Οι μαθητές μπορούν να παίξουν το ρόλο των δημοσιογράφων και να παράγουν βίντεο με επίκεντρο τη νανοτεχνολογία, από τη δική τους οπτική γωνία, αναζητώντας απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:
• τι είναι η νανοτεχνολογία;
• ποια προϊόντα νανοτεχνολογίας γνωρίζετε ή χρησιμοποιείτε;
• ποιες εφαρμογές της νανοτεχνολογίας θα θέλατε ή δεν θα θέλατε να δείτε στο μέλλον;

Τι πρέπει να στείλουν οι μαθητές:
Σφάλμα! Δεν έχει καθοριστεί όνομα αρχείου.Ένα βίντεο διάρκειας 2-10 λεπτών στην αγγλική γλώσσα (ή με αγγλικούς υπότιτλους), συνοδευόμενο από μια σύντομη περιγραφή, στα αγγλικά. Τα βίντεο μπορούν να περιλαμβάνουν οτιδήποτε θέλουν οι μαθητές: αφήγηση, συνεντεύξεις, ομιλίες, κινούμενα σχέδια, κόμικς, τραγούδια, κλπ σε οποιονδήποτε συνδυασμό. Όλες οι ιδέες είναι ευπρόσδεκτες!

Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν:
Μαθητές ή ομάδες μαθητών (ηλικίας 11-18) από όλα τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ευρώπη.

Από ποιους θα μπορούσαν να πάρουν συνέντευξη:
Αν οι μαθητές επιλέξουν να συμπεριλάβουν μία συνέντευξη στο βίντεό τους, θα μπορούσαν να μιλήσουν με επιστήμονες, κατασκευαστές νανο-προϊόντων,  εκπρόσωπους μη κυβερνητικών οργανώσεων, συγγενείς, φίλους, συμμαθητές, καθηγητές.

Τι ερωτήσεις μπορούν να κάνουν:
Αν οι μαθητές επιλέξουν συνεντεύξεις, ιδού μερικά παραδείγματα ερωτήσεων:
- Ξέρετε, εάν χρησιμοποιείτε προϊόντα με τα νανοϋλικά, ή τα προϊόντα που παράγονται με τη χρήση της νανοτεχνολογίας; Εάν ναι, να αναφέρουμε μερικά και να εξηγήσει γιατί τα επέλεξα. Αν όχι, είναι ένας λόγος για τον οποίο υπάρχει;
- Πιστεύετε ότι τα προϊόντα με χρήση νανοτεχνολογίας είναι ασφαλής η χρήση του; Πιστεύετε ότι η παραγωγή αυτών των προϊόντων είναι ασφαλής για τους εργαζόμενους;
- Σε ποιες εφαρμογές νομίζετε ότι η νανοτεχνολογία μπορεί να έχουν μεγάλη αξία για τους ανθρώπους;
- Μπορείτε να φανταστείτε ένα μέλλον όπου η νανοτεχνολογία θα είναι σχεδόν παντού;

Γυρίζοντας το βίντεο
Τα βίντεο των μαθητών δεν χρειάζεται να είναι επαγγελματικά! Η έξυπνη χρήση ενός smartphone ή οποιουδήποτε είδους κάμερας θα μπορούσε να λειτουργήσει μια χαρά! Εάν οι συμμετέχοντες χρειάζονται πιο λεπτομερείς οδηγίες, οι διοργανωτές έχουν ετοιμάσει λεπτομερείς οδηγίες εδώ.

Πώς θα αποσταλλούν τα βίντεο:
Με το ανέβασμα σε μία υπηρεσία μεταφοράς αρχείων (όπως Dropbox, wetransfer, myairbridge, κλπ) ή σε υπηρεσία φιλοξενίας βίντεο (όπως το YouTube, Vimeo, κλπ) και με αποστολή του σσυνδέσμου στους διοργανωτές.

Προθεσμία:
Όλα τα βίντεο θα πρέπει να παραδοθούν έως τις το τέλος Δεκεμβρίου 2015.

Μετά την υποβολή των βίντεο:
Σφάλμα! Δεν έχει καθοριστεί όνομα αρχείου.Τα βίντεο των μαθητών θα αναρτηθούν στο Youtube κανάλι του NanoDiode και στη σελίδα του NanoDiode στο Facebook, όπου τα βίντεο ψηφιστούν από το κοινό έως τις  31 Δεκεμβρίου 2015.
Τον Ιανουάριο του 2016, επιτροπή αποτελούμενη από τους εταίρους του NanoDiode θα επιλέξει τα καλύτερα βίντεο, λαμβάνοντας υπόψη τις ψήφους του κοινού κατά 50% (50% κριτική επιτροπή - 50% κοινό). Ο παραγωγός / παραγωγοί των καλύτερων βίντεο θα βραβευθούν με μία επίσκεψη σε ένα εργαστήριο νανοτεχνολογίας ενός εταίρου του NanoDiode.

Γιατί θα πρέπει οι μαθητές να συμμετέχουν:
Λαμβάνοντας μέρος στο διαγωνισμό οι μαθητές θα έχουν μια καλή ευκαιρία να συζητήσουν σχετικά με τη νανοτεχνολογία στην τάξη. Η νανοτεχνολογία συνδέεται με τη φυσική, τη χημεία, τη βιολογία, τις περιβαλλοντικές επιστήμες και τη μηχανική, κι έτσι οι μαθητές θα μπορέσουν να κατανοήσουν καλύτερα τις σχέσεις μεταξύ των επιστημών.
Επιπλέον, η παραγωγή του βίντεο μπορεί να αποτελέσει μία ομαδική εργασία ΄η να ενταχθεί σε έναν όμιλο.

Πώς επωφελούνται οι μαθητές:
• Οι μαθητές θα εμπεδώσουν τα συσχετιζόμενα μαθησιακά αντικείμενα, δεδομένου ότι θα πρέπει να συμμετέχουν ενεργά, προωθώντας παράλληλα τη δημιουργικότητα.
• Στη διάρκεια παραγωγής του βίντεο οι μαθητές εξασκούνται σε δεξιότητες όπως η οργάνωση, η διαχείριση του χρόνου, η συνεργασία, η επίλυση προβλημάτων, κ.λπ.
• Είναι απλά διασκεδαστικό!

Μερικά παραδείγματα βίντεο:
Εδώ είναι μια σειρά από διασκεδαστικά βίντεο σχετικά με τη νανοτεχνολογία, τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν στους μαθητές κάποιες ιδέες.
Υπάρχουν επίσης μερικές καλές ιδέες στο κανάλι  TimeForNano  στο Youtube.
Περισσότερα παραδείγματα βίντεο μπορούν να βρεθούν στο κανάλι SixtySymbols και στο 94 Elements project.
Επιπλέον, οι μαθητές μπορούν να επισκεφθούν το κανάλι του NanoDiode στο Youtube.
Φυσικά, οι συμμετέχοντες μπορούν απλούστατα να αγνοήσουν όλα τα παραδείγματα και τις συμβουλές και να παράγουν ένα εντελώς νέο και μοναδικό βίντεο, σύμφωνα με τη δική τους φρέσκια οπτική:)

Υπεύθυνοι επικοινωνίας
Ηλίας Αγγελόπουλος: eliaggel@scienceview.gr. eliaggel@gmail.com, 6937316505
Teguayco Pinto Cejas: teguayco@gmail.com

Σχετικά με τους διοργανωτές του διαγωνισμού:
NanoDiode Project:  http://www.nanodiode.eu
European Union of Science Journalists Associations (EUSJA) http://www.eusja.org
 

Για τη Science View
Η Science View είναι ένας αστικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός με στόχο την παροχή υπηρεσιών που γεφυρώνουν την απόσταση μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας και του ευρύτερου κοινού σε Ελλάδα και Ευρώπη. Τα μέλη της Science View είναι κυρίως δημοσιογράφοι και επικοινωνιολόγοι της επιστήμης και έργο τους είναι η επικοινωνία και διάχυση των επιστημονικών και ερευνητικών αποτελεσμάτων στο ευρύτερο,  όχι απαραίτητα επιστημονικά καταρτισμένο,  κοινό με τον καλύτερο και πιο κατανοητό τρόπο. 

W: http://www.scienceview.gr
E: info@scienceview.gr
T: 00302109231955 / F: 00302109231956
Α: Makri 3, Acropolis, 117 42 Athens, Greece

Δεν υπάρχουν σχόλια: